Handelsvillkor

Reklamationsrätt & Retur

Reklamation:

  • Det finns en 2-årig reklamationsrätt enligt köplagen. Vår reklamationsrätt gäller för fel i material och/eller tillverkning. Du kan få varan reparerad, utbytt, få pengarna tillbaka eller få ett prisavdrag beroende på den specifika situationen. Reklamationen gäller inte fel eller skador orsakade av felaktig hantering av produkten/tjänsten. Du måste reklamera inom “rimlig tid” efter att du har upptäckt bristen/felet. 
  • Vid retur, reklamationer och användning av standardångerblankett ska dessa skickas till:
    ProShineNordic.se / Asbjørn Jørgensen
    Hvedevænget 15 (EJ fysisk adress, du kan inte fysiskt returnera varan på denna adress då det inte är en butik)
    4690, Haslev.

    Vi accepterar inte leveranser per efterkrav.

Retur:

  • Du ska skicka tillbaka din beställning utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar efter att du har utnyttjat din ångerrätt. Du ska stå för de direkta kostnaderna i samband med returen, vi rekommenderar att du vid retur beställer frakt med spårnings-ID. Vid retur är du ansvarig för att varan är ordentligt förpackad. Du ska bifoga en kopia av orderbekräftelsen. Handläggningen går snabbare om du även fyller i och bifogar vår ångerformulär.

    Du bär risken för varan från tidpunkten för varans leverans tills vi har mottagit den i retur.

Varans skick vid retur:

  • Du ansvarar endast för eventuell värdeminskning av varan som beror på hantering utöver det som är nödvändigt för att fastställa varans art, egenskaper och funktion. Du får med andra ord prova varan som om du provade den i en fysisk butik.
  • Om varan är provad utöver det ovan beskrivna betraktas den som använd. Det innebär att du vid ångerköp endast får tillbaka en del eller inget av köpesumman, beroende på varans handelsmässiga värde vid tidpunkten för returen. För att få hela köpesumman tillbaka får du alltså endast prova varan utan att faktiskt använda den.

Återbetalning:

  • Om det är fråga om återbetalning, vänligen meddela bankuppgifter i form av clearingnummer och kontonummer, så att det överenskomna beloppet kan överföras. Dessa uppgifter kan utan risk meddelas per e-post eller annan elektronisk form, eftersom de inte är känsliga uppgifter och endast kommer att användas för att genomföra återbetalningen.

Återbetalning:

  • Om du ångrar ditt köp får du naturligtvis tillbaka det belopp du har betalat till oss.

    Vid en eventuell värdeminskning, som du ansvarar för, kommer detta att dras från köpesumman.

    Vid användning av ångerrätten återbetalas alla betalningar som mottagits från dig, inklusive leveranskostnader (med undantag för extra kostnader till följd av ditt val av en annan leveransmetod än den billigaste formen av standardleverans som vi erbjuder), utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar från det datum då vi mottagit meddelandet om din beslutning att använda ångerrätten.
  • Återbetalningen genomförs med samma betalningsmedel som du använde vid den ursprungliga transaktionen, såvida du inte uttryckligen har godkänt något annat.

    Vi kan hålla inne med återbetalningen tills vi har mottagit varan i retur, om du inte dessförinnan har tillhandahållit dokumentation för att du har returnerat den.

Ångerformulär

(Detta formulär fylls i och returneras endast om ångerrätten utövas)

Standardångerformulär kan laddas ner som standardfortrydelsesformular

Generelle oplysninger:

ProShineNordic
Hvedevænget 15
4690, Haslev
CVR nr.: 43260960
Telefon: 31484555
Email: Info@proshinenordic.dk

  • Priser hos ProShineNordic. Alla priser är i svenska kronor och inklusive moms och avgifter. Vi förbehåller oss rätten att från dag till dag ändra priser utan förhandsgodkännande. Reservation för slutsålda varor.

  • ProShineNordic accepterar betalning med VISA-Dankort, VISA, VISA Electron, Mastercard och banköverföring. Betalningen dras från ditt konto när varan skickas. Alla belopp är i SEK. Danska kronor och inkl. moms. Reservation för prisfel och slutsålda/utgångna varor.

Klagomöjligheter:

  • Klagomöjligheter – översikt och länkar:

    Om du har ett klagomål gällande en produkt som köpts i vår webbshop, kan du skicka ett klagomål till:
    Konkurrens- och Konsumentverkets Center för Klagomålslösning
    Carl Jacobsens Väg 35 2500 Valby

    Länk: www.forbrug.dk

    Om du är konsument med bosättning i ett annat EU-land kan du lägga fram din klagan på EU-kommissionens online klageplattform.
    Plattformen finns här: http://ec.europa.eu/consumers/odr/

    När du lägger fram en klagan här, måste du ange vår e-postadress: info@proshinenordic.dk

     

Leverans hos ProShineNordic

Förväntad leveranstid:

  • För varor i lager: Vi strävar efter att leverera inom 2-4 arbetsdagar för beställningar gjorda med DAO före kl. 17.30 på vardagar. Observera att leveransen kan ta lite längre tid i särskilda fall, till exempel under extremt väderförhållanden eller helgdagar.
  • Specialbeställda varor: Leveranstiden kan variera från 2-3 dagar beroende på varans tillgänglighet hos våra lokala leverantörer. För produkter beställda internationellt kan leveranstiden vara 10-14 dagar längre. Vi gör vårt bästa för att tillhandahålla ett korrekt leveransdatum.

Leveransmetoder:

DAO Paketbutik: Vi använder DAO som är ett billigare och bättre alternativ för att leverera paket alla veckans dagar, 375 dagar om året, även på söndagar – 2-4 dagar.

DAO Hemleverans: Om du önskar leverans direkt till din dörr, välj denna metod – 2-4 dagar.

  • Upphämtning:
    Det är INTE möjligt att hämta varor på vår adress. Detta är en lageradress.
  • Hålla dig Uppdaterad: 
    Efter att du har lagt en beställning kommer du att få en orderbekräftelse. När din order lämnar vårt lager, skickas ett e-mail med spårningsinformation. Om ditt paket skickas till en paketbutik kommer du också att få ett meddelande när det är klart för upphämtning.
  • Spåra ditt Paket:
    Använd ditt DAO-paketnummer för att följa din pakets framsteg. Detta ger dig möjlighet att se var ditt paket befinner sig.
  • Miljömedveten Frakt:
    Genom att välja ProShineNordic garanteras du en miljövänlig leverans. Alla sändningar är CO2-kompenserade. Dessutom gör vi en stor insats för att packa dina varor på ett miljövänligt sätt, genom att minimera användningen av förpackningsmaterial och prioritera återanvändbara material.

Ångerrätt

  • Du har 14 dagars full returrätt på varor köpta i vår webbshop. Perioden räknas från den dag;

    – Du tar emot ordern.

    – Du tar emot den sista varan fysiskt, när det gäller en överenskommelse om flera olika varor, beställda i en order men levererade individuellt eller i flera omgångar.

    – Du tar emot det sista partiet, eller den sista delen fysiskt, när det gäller en överenskommelse om leverans av varor som består av flera partier/delar.

    – Du tar emot den första varan fysiskt, när det gäller regelbunden leverans av varor över en viss period.

    Du måste själv stå för returkostnaderna.

    Ånger måste anmälas till oss senast 14 dagar efter köpet och från ångerrätt ska du senast 14 dagar efter returnera sändningen. Meddelandet måste ges via e-post på info@proshinenordic.dk. I meddelandet måste du tydligt ange att du vill utnyttja din ångerrätt. Om du vill skicka tillbaka varan till oss, ska du använda vår ångerformulär på vår hemsida eller köpa frakt hos en fraktleverantör, *vi rekommenderar att beställa frakt med spårnings-id och skicka varan till:


    ProShineNordic

    Hvedevænget 15
    4690, Haslev, Danmark

    Du kan inte ångra köpet genom att enbart vägra att ta emot varan, utan att samtidigt ge ett tydligt meddelande om detta.

  • Varor undantagna från ångerrätten. Följande varutyper ingår inte i ångerrätten:

    – Varor som är tillverkade enligt konsumentens specifikationer eller har fått en tydligt personlig prägel.

    – Förseglade varor som av hälsoskydds- eller hygieniska skäl inte lämpar sig för retur, och där förseglingen har brutits efter leverans.

    – Varor som på grund av sin natur blir oskiljaktigt blandade med andra vid leverans.

    – Varor där plomberingen är bruten.

    – Utförda icke-finansiella tjänster, om leveransen av tjänsten har påbörjats med konsumentens förhandsgodkännande och medgivande om att ångerrätten upphör när tjänsten är fullständigt utförd.

    – Leverans av digitalt innehåll som inte levereras på ett fysiskt medium, om utförandet har påbörjats med konsumentens förhandsgodkännande och därmed förlorar sin ångerrätt.

    – Tidningar, tidskrifter eller magasin, dock undantaget prenumerationsavtal för sådana publikationer.

    – Avtal som ingåtts på offentlig auktion.

    – Varor som försämras eller blir föråldrade snabbt.